ברוכים הבאים לאתר של אשדר אבטחה

אסטרטגיה לאומית

אסטרטגיה לאומית לקידום חינוך פיננסי בישראל – משרד האוצר, מחלקת חינוך פיננסי.

החזון 

חברה בעלת אוריינות פיננסית גבוהה, שפרטיה מקבלים החלטות פיננסיות מושכלות המאפשרות רווחה כלכלית בת-קיימא. כאמור, אוריינות פיננסית מוגדרת כמצבור מודעות, ידע, דעות והבנה בתחום הפיננסי, הכולל מיומנויות, מוטיבציה וביטחון הנחוצים לקבלת החלטות פיננסיות מושכלות, להשגת רווחה כלכלית אישית ולהשתתפות מלאה בחיים הכלכליים. חינוך פיננסי צפוי לשפר רווחה כלכלית אישית הן בשל התנהלות אישית נבונה יותר והן בשל התייעלות השווקים הפיננסיים כתוצאה מהתנהלות נבונה של הצרכנים. כך תושג רווחה כלכלית בת-קיימא – באופן קבוע ולאורך זמן.

עקרונות יסוד בינלאומיים לחינוך פיננסי

  1. יש להנגיש חינוך פיננסי כך שיהיה זמין בכל שלבי החיים ולקדמו באופן אקטיבי ומתמשך.
  2. בשל הצורך בתהליך מתמשך, המלווה אדם לאורך כל חייו, יש להתחיל את החינוך הפיננסי מוקדם ככל האפשר. יש לשקול הפיכת חינוך פיננסי לרכיב חובה בתוכנית הלימודים במערכת החינוך הפורמלי.
  3. יש לפעול, בהתאם להגדרת חינוך פיננסי, הן להנגשת מידע וייעוץ פיננסי והן ליצירת שינוי התנהגותי ולהוביל לקבלת החלטות פיננסיות מושכלות.
  4. יש לבנות תוכניות חינוך פיננסי כך שיספקו רמת אוריינות פיננסית רצויה, כפי שנגזרת מהאסטרטגיה הלאומית. במקביל, על תוכניות חינוך פיננסי להיות מוכוונות כך שיתאימו לצרכיהם הספציפיים של פרטים שונים.
  5. יש למקד תוכניות חינוך פיננסי לנושאים בעלי חשיבות עליונה, בהתאם לנסיבות הלאומיות, ותוך שימת דגש על תכנון פיננסי הולם.
  6. יש לערוך מחקר מקדים אודות המודעות הנוכחית בקרב הציבור, כדי לזהות את צרכי הצרכן, העדפותיו ונושאים רגישים הדורשים תשומת לב ייחודית ולבנות את תוכניות החינוך הפיננסי בהתאם.
  7. יש להעניק למחנכים הפיננסיים משאבים והכשרה מתאימה כדי שיספקו תוכניות חינוך פיננסי בהצלחה.
  8. יש לספק חינוך פיננסי לציבור הרחב באופן שוויוני ובלתי-מוטה, לקדם ולפתח תוכניות חינוך פיננסי ביעילות. בדומה לתוכן החינוך הפיננסי, יש להתאים את דרכי הפצת התוכניות בהתאם להעדפות קהל היעד. חינוך פיננסי, המסופק על-ידי נותני שירותים פיננסיים, צריך להיות מוגש באופן שקוף, הוגן ובלתי-מוטה. יש לפעול כדי להבטיח שהחינוך הפיננסי הוא תמיד למען טובת הצרכן.
  9. יש לקדם חינוך פיננסי במסגרת רגולטיבית-מנהלתית, ככלי לקידום צמיחה כלכלית ויציבות פיננסית, במקביל לרגולציה מוסדית וצרכנית. קידום חינוך פיננסי איננו מהווה תחליף לרגולציה של שוקי ההון והפיננסים, אשר הכרחית להגנה על הצרכן, אלא מהווה כלי משלים למטרה זו.
  10. במקרים בהם ניתן לזהות רמת אוריינות פיננסית בלתי-מספקת, יש לנקוט באמצעי מדיניות נוספים לחינוך פיננסי. רגולציה להגנת הצרכן, רגולציה מוסדית או מנגנוני ברירות מחדל להתמודדות עם הטיות התנהגותיות מהווים דוגמאות לכלים חלופיים.
  11. יש לקדם שיתוף פעולה ברמה לאומית בין מחזיקי עניין, על מנת להשיג חלוקת תפקידים ברורה ולקדם שיתוף ידע ולקחים בין ספקי חינוך פיננסי על מנת לחלוק פרקטיקות מוצלחות. כמו כן, שיתוף פעולה בין מחזיקי העניין יסייע בהקצאת משאבים ותיעדופם. בנוסף לשיתוף פעולה ברמה לאומית, יש לקדם שיתוף פעולה בינלאומי בתחום החינוך הפיננסי.
  12. יש לפתח את תפקיד המוסדות הפיננסיים בתהליך החינוך הפיננסי, ולהפכו לחלק בלתי נפרד משירותיהם לצרכנים. יש לעודד את הרחבתה של אחריות המוסדות הפיננסיים מעבר למתן מידע וייעוץ פיננסי, כך שיפעלו לעידוד צרכנים בעלי מודעות פיננסיות, בדגש על התחייבויות ארוכות טווח והתחייבויות המהוות נתח מהותי מהכנסת הצרכן, בהווה או בעתיד.
  13. על ספקי חינוך פיננסי להעריך באופן מתמיד את מסגרות הפעולה שלהם ולעדכנן כדי לגבש את הפרקטיקות הטובות ביותר.